Fuerteventura

Kjetil på Wakeboard

Ena Sanne og Kjetil i ørkenen

Vi er nå kommet til Fuerteventura på Kanariøyene. Kjempemoro å ha kommet så langt. Utrolig rart å være så langt syd med egen båt! Turen fra Madeira og ned hit til Fuerteventura tok 2,5 døgn. Vi seilte med kun genoa for vi hadde frisk bris til kuling på slør og lens. Hadde snittfart på 4,7 knop, som vi er godt fornøyde med. Store sjøer og båten rullet og hoppet i sjøen. Det kom et stort lasteskip bak oss, tutet og kalte oss opp på VHF`n. De lurte på om vi hadde problemer, for de synes vi hadde så ustødig kurs. For større båter så ser det nok verre ut enn det er. Vi bare ønsket de god tur videre! Hadde besøk av en stor flokk med delfiner. Kjempegøy når de leker rundt baugen. Vi synes at de går litt for fort lei, for de liker tydelig at båten kjører fortere!!!

Blide brødre i solen.....

Fuerteventura er som en avdeling av Sahara. Det er visst sannsynlig at sanden som er her, har blåst hit fra Sahara. Det er i alle fall en veldig tørr øy, med lite naturlig vegetasjon utenom kaktuser. Vi ankom Corralejo natt til torsdag 10/10. La oss for anker utenfor marinaen. Dagen etter fikk vi satt ut den nye jolla vår.

Vi hadde akkurat blitt ferdige med å gjøre båten presentabel, når vi hørte Sanne, Kjetil og Ena som ropte på oss fra stranden. Hentet de med jolla. Koste oss om bord et par timer, før vi dro å spiste lunch på land. Ena fikk også prøvd å bade på stranden, og synes at det var gøy.

Vi har badet på stranden og i båten hver dag. En dag dro vi til La Dunes, hvor det er enorme sanddyner og ørken. Fuerteventura er meget tørr, og det er kun ved hotellene at man ser noe særlig vegetasjon. Badet på en strand hvor det var store brenninger, som vi bodysurfet litt i.

Vi har fått lært Kjetil å stå wakeboard, etter et utall forsøk kom han opp, å synes det var kjempegøy!

Sjokolademousse er supergodt!

Los Lobos

Har ellers vært mange ganger å spist ute. Enorme mengder med restauranter her. Corralejo er meget turistifisert og vi fant lite lokalbefolkning. Men utvalger av pizzeriaer er upåklagelig! Vi har hatt en veldig koselig uke med fam Bømler/Kjerland!!!

Vi tok også Eventyr ut en dag til Los Lobos, en liten øy som ligger ca en halvtime fra Corralejo. Ankret opp på utsiden. Stein Olav kjørte de andre inn til land. De fant en koselig liten lagune hvor vi hadde piknik. Vi dro jolla inn over et rev slik at vi lå trygt. Dessverre hadde det begynt å blåse en kuling når vi skulle hjem, og gjestene likte seg ikke særlig godt om bord. Turen gikk nesten uten uhell, motoren kokte... Mistet svinghjulet for annen gang. Stein Olav har reparert det nå, å denne gangen sitter det som heia!!!

Tilbake

La Dunes

Vi blir på Kanariøyene til ca 10/11, før vi drar til Kapp Verde øyene som er 8-10 døgns seilas syd-sydvest. Kapp Verde øyene er fortsatt lite utviklet ,men dessverre er det visst meget fattig. Vi regner med at det skal bli en opplevelse etter å ha tilbragt så lang tid i masseturismen på Kanari øyene. Der regner vi med å tilbringe ca 1 uke, før vi setter kurs for Trinidad og Tobago, som er de sydligste øyene i Caribbean. Der skal vi feire julen sammen med Karin og Oddmund (mor og far).