Danmark

Vi forlot Arendal og Norge en mørk og stormfull aften..... og etter 13 timer kom vi til Skagen. Da var alt vått, og til de grader meningsløst... men etter en Pizza og noen timer med soltørk, var alt så meget bedre. Vi fortsatte til Frederikshavn dagen etter. Der ble vi liggende i tre dager og fikset litt på båten, og ventet på bedre vær. For det regnet faktisk en del i Danmark, og det var ikke med i planen på vår solskinnstur. Deretter stevnet vi inn i Limfjorden og besøkte Aalborg. Vi hadde flere fine ankeringer, og tøffet oss gradvis vestover. Vi forsøkte å heise seil, men det resulterte bare i at vi ble sittende fast i gjørma (vår første grunnberøring). Meget pussig å se jolla komme drivende opp på siden. Etter en liten uke kom vi til Thyboröen, og tok fatt på Atlanteren. Vi kom til Esbjerg midt på natten, og fant ikke gjestehavnen, da kartet vi hadde var fra (Caprice) 1974. Vi la oss sammen med noen fiskebåter, og når dagslyset kom, fant vi gjestehavnen 10 meter unna. Vi tøffet 300 meter rundt noen moloer, og la oss inn der. En halv time senere kom Danske tollvesenet om bord, etter ca 2 uker i Danske farvann. De fylte ut noen papirer, og lo godt da vi fortalte at vi faktisk hadde med oss sprit fra Norge. 

Tyskland

Fra Esbjerg seilte vi til Sylt, en flat øy, som er det nordligste punktet i Tyskland. Det var skikkelig drittvær, så heldigvis kom havnemesteren selv og hjalp oss med fortøyningene. Han tok seg av alt det papirmessige, dvs det var visst ikke noe som måtte gjøres, siden vi allerede var inne i EU og Schengen. Sylt er en turistfelle, og tyskere valfarter hit i mye større strømmer enn til Nordkapp. Så ut til at det var flotte strender her, men for kaldt og regnfullt til at vi fikk benyttet oss av det...

Vi seilte fra Sylt til Helgoland som er en liten tollfri øy utenfor Tyskland. Vi hadde fortsatt relativt dårlig vær. Et værhardt sted, men med godt seilermiljø. Mange seilere bestiller varer i Tyskland og får de sendt ut hit, så de kan benytte seg av at det er tollfritt. Vi handlet en solkrem og et par esker med sjokolade. Så ikke så mye å spare her...

Vi ble liggende værfaste på Norderney, utenfor Tyskland i et par dager. Her var det gode skipshandlere og vi fikk jobbet litt med båten. Fortsatt lite langturseilere. Enormt med nederlendere som seiler hit.  

Her passerer vi en kvist på vei til Borkum

 

Veldig uvant for oss å navigere kun på tidevann. Alt avhenger av høyvann og lavvann. Vi fikk noen bedre kart av noen hollendere, slik at vi kunne seile på innsiden av Juist til Borkum som er den vestligste av de Østfrisiske øyer. Her må man navigere etter kvister som er plassert ut på tørrfall, men som kan passeres hvis man har kalkulert rett. Vi kom frem uten å komme nedpå og var godt fornøyde. Gleder oss nå til å komme til Holland, hvor de fleste snakker godt engelsk. Våre tysk kunnskaper er vel heller labre...

Holland

Holland er en ivrig seilnasjon, og vi traff mange av de karakteristiske seilbåtene som de har. De har ikke fast kjøl, men en kjøl på hver side som taes ned etter behov.

Det er ganske stor trafikk av lastebåter også. Mange av disse båtene er eiet av en familie hvor mannen og kona bor sammen om bord. Man kan se rett inn stuen til disse båtene. De har som vi har hjemme, blondegardiner og potteplanter. Det ser unektelig litt merkelig ut på en lastebåt!

Holland er et vakkert land. Veldig mange fine hus som ligger langs kanalene. Det er en liten omvei å kjøre den stående mast kanalen. Vi bruker 4 dager inne i kanalene før vi kommer til Harlingen og kjører ut i saltvann igjen. Har ikke de riktige kartene og det er søndag, så vi følger etter en tysk båt som Stein Olav tok kontakt med. Går så inn i en stor sluse, og kommer inn i Ijsselmeer, som er en stor innsjø i Holland. Enormt med seilbåter her. Nå kommer endelig sommeren, det er 24 grader i sjøen, så vi stopper motoren og bader og koser oss. Veldig varmt om kvelden også, så vi legger vekk dynen...

Vi seiler ut til havet forbi Amsterdam. Følger kysten nedover i noen dager. Siste stopp i Holland er Vlissingen, en fin by, med flott handlegater og mange restauranter langs havnepromenaden.

Siden været ikke var med oss i Danmark og Tyskland, bestemte vi oss for å gå for motor gjennom kanalene i Holland. Vi seilte inn til Delfzilj, hvor vi startet ferden på "Stående mast kanalen". Dette betyr at vi slipper å legge ned mastene.

Kanalkjøring er en enkel form for båtliv, og man får oppleve landet på en fin måte. Seiler gjennom store byer, og så er man midt ute på landsbygda.

Ser mye storfe og mange av de karakteristiske møllene. Holland er jo et veldig flatt land. En super opplevelse å kjøre på kanalene.

For at vi skal slippe å ta ned mastene må vi til stadighet vente på broer som skal åpne seg. Disse er kun betjent fra 08-19. I tillegg har de stengt en time for lunsj. De fungerer som et trafikklys, så det er bare å kjøre igjennom når det lyser grønt.

Vi har også våre første møter med sluser. Litt uvant til å begynne med, men vi blir etter hvert flinke til å holde tauene og fenderne på riktig måte.

 

Tilbake