Martinique,
og
Les Saintes

Martinique

Stein Olav gliser bredt da han mottar gaven fra Ane, en hel kurv full av herligheter!

Ane kom med fly til Martinique tirsdag 7 april. Vi la fra oss Dorcelle på et godt beskyttet ankersted i Trois Ilets, og dro med Eventyr en times tid over fjorden ,og Stein Olav dro for å hente Ane på flyplassen. Hun var litt forsinket, men da hun kom ut satte vi raskt kursen mot Trois Ilets. Vi rakk akkurat fram i lyset. Etter å ha vist henne rundt i våre 2 skip, spratt vi velkomstchampagnen. En lang tur for Ane, men hun var pigg!

Vi dro så inn til landsbyen og spiste middag. Trois Ilets, som ligger rett ovenfor Fort de France, hovedstaden på Martinique, er fødebyen til Josephine, kona til Napoleon. En trivelig liten landsby. Det er stor forskjell å komme hit til Martinique, som er en fransk øy. Meget sivilisert i forhold til de andre øyene vi har besøkt. Det er jo faktisk nesten som å være i Frankrike, bare enda varmere....

Ane hadde med seg en overraskelseskurv med påskegodt, norske produkter og påskeservietter. Dette passet godt for 2 godtemonser på tur!

Vi seilte via Anse Mitan som var et skikkelig snobbested, med masse eksklusive butikker til Le Marin på sydspissen av øya. Her lå vi noen dager mens Stein Olav, med litt hjelp av jentene sprengjobbet for å klargjøre Eventyr til hjemsendelse. Hun skal nå ligge i Le Marin (alene), til 5-15 mai, da kommer det et stort lasteskip som tar henne og andre båter på dekk. Hun bruker da ca. 10 dager til England, hvor Bernt, Olaf og Onkel Svein skal hente henne for oss. Masse papirarbeid, så Stein Olav trakk et lettelses sukk da vi endelig kunne konstatere at vi var klare til å forlate henne. Vemodig å forlate båten her, hun har vært trofast mot oss så langt, men nytt eventyr venter i Dorcelle!

Her drar vi fra Eventyr i Le Marin, håper alt går bra til hun er vel hjemme i Norge igjen....

Ane viser oss hvordan man bør kutte ananas for å slippe alle "groene"!

Ane og Line har vært på Grand Shopping, for å proviantere til overfarten. Her var det godt utvalg og greie priser.

Dominica

Vi går tur på svovelholdig grunn, lukter råtne egg!

Vi dro så videre til Dominica, en meget frodig øy. Er ikke så mange turister her, for det er ikke så flotte strender som på mange av de andre øyene. Desto mer moro for oss.

For 1-2 tiår siden var det frarådet å reise hit, pga "Black Power" opprør og en del uro: Nå er det helt rolig, og vi likte oss godt.

Bestemte oss for å dra på en dagstur med guide, for å oppleve litt av den fantastiske naturen her. Vi booket turen av en "Boat- vendor" som heter Pancho: Det var hans belgiske kone Cecilie, som tok oss på tur: Hun var utdannet til guide på øya, og kunne masse. Vi dro først til sydenden av øya: Her var det oppkom av svovel, som lagde varme kilder. Deilig og visstnok helsebringende å bade i.

Emerald Pool i regnskogen på Dominica.

Line og Stein Olav tar en varm dusj, som er et resultat av svovelen som kommer opp. Deilig!

Tina, en lokal bondekone, har oss på omvisning på deres lille gård, her viser hun oss kakaobønner.

Vi dro så til en Nasjonal park, hvor vi gikk en rundtur. Her kom vi innom Emerald Pool. Vi var meget heldige for solen kom virkelig frem når vi skulle bade i det litt kjølige vannet. Det er visst ofte regn her, kanskje derfor det er regnskog. Deilig med litt flaks!

Etterpå var alle 3 og guiden veldig sultne og vi dro til en lokal liten gård. Her fikk vi flott omvisning med smaksprøver av Tina.

Hun hadde kakao, kaffe, brødfrukt, brødnøtt, grapefrukt, sukkerroer, soursoup, kaneltre, ananas og mange ulike krydder.

Etterpå fikk vi servert et herlig lokallaget måltid. Spesielt laget til oss. Smakte kjempegodt. De bruker mye rotfrukter, som tillegg til fisk eller kjøtt.

Slik vokser mangoene. Dette er den frukten det vokser mest av på Dominica.

Her sitter jentene å følger med mens Cobra lager suvenirer av palmeblader til oss.

Dagen etter rundtur på øya, hadde vi kommet til Prince Rupert Bay, nord på Dominica. Her ble vi overtalt av nok en boat vendor til å være med på elve safari på Indian River. Dette startet klokken 8 om morgenen, og vi ble rodd oppover en flott elv av Cobra. Han hadde inngående kunnskap til planeter, fugler og fisk i området, og vi fikk med oss litt ny kunnskap.

I enden av elven var det en bar, hvor det kunne hentes forsyninger. Mens vi satt her laget guiden vår, små suvenirer til jentene, en fisk og en papegøye i palmeblad.

En flott opplevelse en tidlig søndags morgen. Vi satte så kursen for Les Saintes, en liten øygruppe som tilhører Guadeloupe og Frankrike.

Vi fikk endelig se engelfisk! De var flotte med sine gule og svarte farger.

Les Saintes

Vi hadde en fin seilas over til Les Saintes. Dette er en liten gruppe øyer som ligger mellom Dominica og Guadeloupe. Vakkert med høye klipper som stikker opp fra sjøen. Etter å ha ankret opp ved en liten by på Terre de Haut, dro vi land for å spise. Dette viste seg å være en meget besøkt øy. Masse suvenir butikker, restauranter og barer. Utrolig hvor stor forskjell det er på disse øyene som ligger som perler på snor her i Caribbean.

Stein Olav er grillsjef ombord. Har fått brukt den mange ganger mens Ane har vært her.

Ane til rors i Dorcelle, på vei Les Saintes

Vi tok også turen opp til øyas Fort Napoleon. Her var det en eksotisk hage, med masse kaktuser og en rekke iguaner. Disse ser jo ut som øgler, og er visst en av de få gjenlevende arter som er så nært beslektet med forhistorien. Litt skumle var de, men de var heldigvis ikke farlige.

Ane avsluttet sin ferie hos oss i Point a Pitre, hovedstaden på Guadeloupe. Vi har hatt to fantastiske uker, den ene med masse jobbing, den neste med knalltett program, som virkelig gjorde at vi rakk å få sett mye.

Dorcelle for anker, i bukta ved Terre de Haut.

Iguana på nært hold!

We have just left Eventyr in Martinique. She will be shipped on a ship to England, where Lines father and two friends will pick her up. There was quite a lot of work that we needed to do before leaving her all alone in Le Marin. We have had a visit from Ane, a friend from Norway. She brought a big basket of Norwegian candies, food and Easter-decorations. This was very nice for us. We are starting to miss home now, and are preparing to leave the Caribbean in a few weeks.

We sailed from the sophisticated French island Martinique, to the less visited Dominica. This island must be one of the prettiest islands in the Caribbean. There are 9 volcanoes here. We took a guided trip around the island. We went to shower in hot sulphur water, swimming in Emerald Pool in the National rainforest. We had a nice locally prepared lunch at a little farm in one of the many valleys.

We had time to go for a quiet row up the Indian River on the north side of the island, and saw the beautiful nature in a great way. Our guide Cobra, made souvenirs for Ane and Line, a little bird and a fish of palm leaves.

We sailed to Les Saintes a group of small islands that belong to Guadeloupe. This was a very well built island made for tourists. We find it strange to see the big culture changes between the islands that are so close.

Ane went back from Point a Pitre in Guadeloupe. Now we are on our own again, and we have to prepare Dorcelle for the crossing back to Europe.